14-07-2023 Camino Brabant. R01 ‘s Hertogenbosch - Nuland.

Gepubliceerd op 15 juli 2023 om 16:55

Bossche Broek.

Vanmorgen met OV naar ‘s Hertogenbosch voor vervolg van Camino Brabant (R01). Voor negen uur gaan we weer op pad, een kort stukje door ‘s Hertogenbosch. Maar al gauw laten we de stad achter ons. En wandelen we door het Bossche Broek, een stukje mooi natuur aan de rand van de stad. Zo heerlijk rustig het eerste gedeelte en nog een blik achterom zien we de contouren van de stad, “St. Jan”. En verder door voor het Segers gemaal linksaf en even later onder de A2 door.

St.Jan,  Bossche Broek

Bossche Broek

Segers gemaal.

Nadat we onderdoor de A2 zijn. Wandelen we door het natuurgebied  “Sterrenbosch” en Landgoed “De Pettelaar”,  Echt genieten daardoor afslag gemist maar via gps weer terug op de route. En zo gaan we richting Den Dungen over de Zuidwaterlinie uit 1926, naast de Keerdijk (over fiets- en wandelpad).

Viaduct A2.

Informatie bord

Bospad Patersberg

Zuidwaterlinie

Wandelpad Keerdijk

We wandelen verder over de dijk en hebben even gerust op een bankje in zicht van de uitkijktoren. Nog steeds is het rustig en dus dubbel genieten. Na rust nog even de uitkijktoren beklommen en daarna verder naar de Maria kapel O.L. Vrouwe de Keer.

Hier plaatsen we een stempel  en wandelen verder en slaan even later de Poeldonksedijk op. Op deze splitsing staat het ouderlijk huis van een kennis van mij en zij was de gids voor mij in deze regio. Helaas was het druk bij de “Theetuin” en ben doorgewandeld. Nadat we over de “Dungense Brug” zijn gegaan gaan we richting Berlicum. Wandelen nog een stuk langs de AA en slaan bij knooppunt 24, eerst een trapje af, over een pad (flora-fauna) naar Berlicum.

Uitkijktoren.

Afslag knooppunt 24.

Trapje af

Panorama AA-dal.

Pad (richting Berlicum), foto’s flora en fauna (langs dit pad).

We wandelen langs de “rand” van Berlicum naar de Warmbergsche Beek, die we even later nog op de oever een stuk volgen. Bij knooppunt 10, bos “Werstkant” houdt ik nogmaals een rust/pauze. Na de pauze wandelen we richting Maliskamp en wandelen door wat bospassages rechts en links van de “Veedijk” (volgen wandelknooppunten). Nabij knooppunt 66, nog voor de brug over de “Groote Wetering”, is een boomkapel en plaatsen ook hier een stempel.

Caminopaal (19)

Langs beekoever .

Effe pauze.

Brug over..

Splitsing paden.

Groote Wetering (achterom kijkend).

Boomkapel.

We wandelen verder op de route en volgen nog even de beek en daarna richting A59, die we even later oversteken. Na oversteken slaan we rechtsaf bij knooppunt 63. Nadat we deze straat zijn ingelopen staat er verboden verder te lopen wegens asbestonderzoek. Zover ik kan betreft het een kort stukje en wandel gewoon door op de route door het waterwingebied van “ Brabant Water” en “Hei en Wei”, beide natuurgebieden. Even later wandelen we langs “De Nonnenbossen” en “Klooster Sint-Jozefoord”. We naderen de rand van Nuland en dit betekend het einde van deze etappe. Bij de Maria kapel van de St. Jans Onthoofding Kerk plaatsen we de laatste stempel en maken ons op om huiswaarts te gaan. De etappe zit erop en heb genoten van de stilte, de ruimte, de omgeving en de wandeling. Minpunt voor deze etappe is de summiere route beschrijving, een enkele keer terug moeten vallen op Topo gps.

Kijk uit naar de volgende keer…Bon Camino

Na oversteken langs Groote Wetering.