21-07-2023 Camino Brabant R02 Nuland-Veghel.

Gepubliceerd op 22 juli 2023 om 14:05

Onderweg de paden op en lanen in.

Vanmorgen op pad van Nuland naar Veghel, 21,2km. Planning een tweetal etappes van Camino Brabant te wandelen. Als extra belasting mijn rugzak met >5kg. Voor mij een test/training omdat ik a.s. najaar het Pieter Pad weer wil vervolgen.

We hebben goed weer, in ieder geval droog en dus goed om te wandelen. We vertrekken en kort erna wandelen voorbij van der Valk en Nuland uit. Na een goede 1500 meter slaan we een mooi pad in, "Kerkdékske" (een verbinding tussen Nuland en Vinkel omstreeks 1674 tot 1884). Een schitterend gaaf wandelpaadje, zo mooi. Bij knooppunt 24 steken we een beekje over (Vinkelse Loop?) en even later steken we de Groote Wetering (knooppunt 44) over. Deze zijn we de vorige etappe ook al tegengekomen. We wandelen langs en over Engelenstede richting Kameren onderweg passeren we een theetuin Atelier Achteraf met kapelletje/stempel onder een natuurlijk afdak.

't Kerkdékske

't paadje

Einde van het pad

brug over Groote Wetering

wandelpad langs  Engelenstede

Atelier Achteraf (dicht)

Helaas geen rustpunt is nog gesloten. Begeven ons naar knooppunt 20 maar eerst passeren we langs dit wandelpad een Maria boomkapel met stempel. Daarna richting kasteel Heeswijk, bakske koffie en appelpunt genomen. Nog even een stempel bij de kassa van het kasteel en we gaan weer verder.

wandelpaden naar Kasteel Heeswijk en de boom met Mariakapel.

Maria beeld en Kasteel Heeswijk.

We wandelen verder over de Gouveneursweg naar Heeswijk-Dinther. Als we even later Heeswijk-Dinther binnenstappen zitten we al op > 12km. En begeven ons naar Willibrorduskerk en Mariakapel voor de stempel. Na een goede kilometer binnen in de Sint Servatiuskerk/Maria altaar de volgende stempel. Mooi niet, het stempelplaatje in de stempel is verdwenen.

Willibrorduskerk in Heeswijk en Mariabeeld in kapel.

Sint Servatiuskerk

Mariabeeld

En vervolgens stappen we weer en verlaten we Heeswijk-Dinther. Even later steken we over de AA en later nog een keer op weg naar de Kildonkse Watermolen. De molen is gesloten i.v.m. onderhoud. We wandelen verder richting Veghel nog enkele kilometers te gaan. Even later wandelen we onder de A50 door en wandelen wat later de bebouwde kom van Veghel in. We steken de oude spoorwegovergang va het “Duits Lijntje” over. Na een kleine kilometer staan we bij de Sint Lambertuskerk in Veghel, eindpunt van deze etappe.

Brug over de AA, Kildonkse Watermolen. Informatie, klik op foto.

Spoorwegovergang en in de bebouwde kom. Links/rechts vergane "spoor" glorie. "Duits Lijntje".

Sint Lambertuskerk en Maria altaar.