SP 5 Brabants Vennenpad etappe 7 en 8

etappe 7.

Soerendonk naar Venbergse Watermolen (24,2 km)

Gelopen op donderdag 15 april 2021.

Soerendonkse Goor

Op weg naar Soerendonk voor etappe 7 (en 8) en op een mooie tijd 07:30uur gestart. Een frisse temperatuur -2 en dus de pas er maar in. We lopen Soerendonk uit en als eerste passeren we Soerendonkse Goor (ven) en links Kranenveld (heide) nog even op asfalt. En spoedig gaan we linksaf onverhard op. En gaat goed, bossen, heide, vennen, waterloop en zand wisselen elkaar af. Eerst lopen we over de Groote Heide een machtig natuurreservaat en gaan richting Achelse Kluis (klooster-België) nog een foto gemaakt van dit klooster. En verder, op 8,5km op een uitzichttoren zicht op deze heide en Biesven. Vooraf driegde het even verkeerd te gaan een flinke diepe plas water (niet te omzeilen) waren boomstammetjes/takken gelegd om over te steken en ja hoor kon me nog net opvangen om droog te andere kant te bereiken. We steken de Scheidingsweg over en wandelen het Leenderbos in. Langs het Dorven en Hasselsvennen. Ondertussen genieten van de rust en de stilte. Langs een vlakte "Laagveld" en passeren het wandelpad Kempen-Maaspad en ook het Grenslandpad dit zijn paden die het streekpad doorkruisen. En tussen 15/16km wordt gewerkt aan de waterpartijen (viskwekerij) en moest ik een bospad op echter na 400 meter was het pad overstroomt en doorwandelen ging niet. Terug op de nieuwe aangelegde dijk sprak een wandelaar mij aan en beaamde dat ik toch het pad op moest lopen om door te kunnen. Hij liep nog een stukje met mij op en wees op het padje waar ik in moest lopen. Tja wat doe je dan? De nieuw aangelegde dijk naar beneden (modder) en onderaan wilde ik op een stuk gaan staan om af te zetten en zo op het bewuste pad te komen. Jammer zakte tot onder aan mijn knie in de blub en dreigde vast te zitten. Gelukkig niet maar het zag er niet uit. Maar lang stil staan kan niet en besloot om later tijdens de rust te verschonen. Was gelijk die blub was opgedroogd. Het pad op en we steken even later de Tongelreep over en vervolgen ons pad. Komen nog langs een -uitzichtpunt- op het Brugven (nadat we eerst gerust hebben). Met zicht op de Dommel komen we terecht bij de Venbergse Watermolen. Eind van deze etappe 24,6km.

etappe 8.

Venbergse Watermolen naar Luijksgestel (25,7 km)

Het Plateaux

Aansluitend etappe 8 naar Luijksgestel.

8e etappe: Gps opnieuw instellen (route 8) nog even het boekje doorgelopen en gedronken en gaan door naar de volgende rustpauze. Na het verlaten van de Watermolen wandelen we De Malpie in. Passeren Molen-, Ruis-, Pastoors- Vaarvennen (rechts) en de Dommel (links), later nog Groot Malpieven (links). Malpiebergsche Heide en Borkelse Heide en door naar Schaft. Vanuit Schaft wandelen we over een wandelroute langs de Dommel naar Achterste Brug. Vanaf hier gaat het over de Lage Heide naar het Plateaux. Echter voor grenspaal 185 gaan we niet links maar rechts omdat recreatief wandelen in België niet mag vanwege de Corona. Jammer want hierdoor missen we een mooi stuk natuur en is de afstand ongeveer 4,5km minder. Maar ook de alternatieve route was mooi en sloot bij wandelknooppunt 11 weer aan bij het streekpad. In de omgeving Maaij-Liskes waar we nu lopen zijn de "voormalige" viskweekvijvers en nu een vogelspotplaats met een vogelkijkhut. Vandaar lopen we langs de Keunensloop richting Luijksgestel.  Uiteindelijk benaderen we de bebouwde kom en zijn we bij het eindpunt van de etappe (23,1km). Vandaag (7e) 24,6 km + (8e) 23,1 km is 47,7 km afgelegd en kijk weer uit naar de volgende etappe's.